Inne, ute och klar!

Senast det hände så hotade jag mig till det och när jag körde därifrån idag så var man som tonårsbarn på hemväg efter gårdagens debut. Förberedelserna var noga planerade och det var en hel del sugande innan jag körde in den i det utrymmet där väggarna är mjuka och blöta. Min nervositet var stor och hon sa ordagrant:

- Stanna precis utanför innan du kör in din. Han som håller på nu har en ganska så stor och tog det stora programmet.

- Va? Har du en före mig? Tar det lång tid?

Hon tittade lite ointresserat på mig och min innan hon fällde en lite nedlåtande kommentar:

- Inte för dig i alla fall! Max 6-7 minuter och då är det guld för dig! Och du: Då blir det en vaxning också, ja det ser ut som du behöver det.

 

Under tiden som jag var inne i så tänkte lite på det hon sa om vaxning. Hon hade givetvis haft rätt, men det kunde jag omöjligt säga till henne i och med att jag befann mig mitt inuti en knepig ställning och det sprutade och dånade. Jag släppte det och märkte istället hur det skavde lite på ena sidan och fick nästan spel när det gnälldes och pustades runt om mig. Till sist så såg jag ljuset och fick ok att ta ut den så jag lät det vara och stack så fort jag kunde. Men ändå: Åtta minuter sen var man klar! Bra där, Björn!

 

Jag satte kurs mot Helsingborg och nervositeten kom smygande på mig igen. Skulle jag få godkänt eller ej? Tankarna for i och runt huvudet precis som tvättborstarna hade gjort på och runt min bil på Statoil i Bjuv för några ynka minuter sedan och jag kände mig lite illa till mods. Väl framme så var hela jävla parkeringen full av väntande raggare, wt-morsor och annat löst folk som skulle besiktiga sina bilar. Vissa satt och solade medan andra stod och småpysslade och putsade sina bilar och jag kände bara en stark känsla att jag ville spy på alltihop. Folk (?) behandlar sina bilar som om det vore deras allt och jag kan inte förstå: VARFÖR? Det är ett hjälpmedel att tag sig mellan två punkter och... Nej: Jag orkar inte fördjupa mig i denna träskdynga.

 

Istället så klev jag in i anmälningsrummet och knappade in registreringsnumret. "FEL REGISTRERINGSNUMMER." Givetvis så kunde jag inte detta så jag fick gå ut och kolla och jag märkte hur folk, ja de bilintresserade, tyckte att jag var dum i huvudet. För dem är ett registreringsnummer som personnumret till ett barn men för mig är det ett nödvändigt eller ganska som onödvändigt ont. Jag bankade in det och jag var anmäld!

 

På vägen ut till min nytvättade och nydammsugade (?) bil så hann jag med att titta på några idioter som höll på med att inspektera innehållet under motorhuven på en folkabubbla. I och med att det var en gammal bubbla så sitter ju motorn bak (ni ser att det döljs en motoridiot här va?) och de kollade där framme så tänkte jag för mig själv att det är lika tomt där som i deras skallar. Tanken att jag skulle tänka högt slog mig också, men jag hoppade in i min bil och skulle precis börja läsa min tidning när jag blev inropad. Det tog inte en minut mellan min ankomstregistrering tills jag blev inkallad för besiktning. Wow! Det bästa var att jag slapp sitta och vänta med det sällskapet som höll till på parkeringen...

 

När jag körde fram till port 4 så kände jag hur pulsen steg för mina erfarenheter av bilprovningen är att det kostar pengar, ja mycket sura pengar, varje gång och eftersom jag har tvingats till att köpa upp hela Elgigantens vitvaruavdelning den senaste tiden så behövde jag inte fler stora utgifter. Porten går upp och en tjej tar emot mig och då tänkte jag direkt att nu är det kört. Hon var väldigt noggrann och kollar allt. När hon ska öppna bakluckan så SKRIKER jag:

- NEEEEEJ! Inte där! Det som ligger där inne vet jag ingenting om, men de sa att han var en jobbig jävel och förtjänade det.

Tjejen blev helt ställd och VÄLDIGT nervös och jag såg hur hela hallen tittade på oss. Istället för att få en brytning så tog hon det förvånansvärt bra:

- Jag bryr mig inte om VAD du har där så länge det finns en varningstriangel som du kan visa upp, sa hon och en kille dök upp för att assistera henne.

- Du kan gå på fika nu så fixar jag detta, sa han till min besiktningstjej, men hon lugnade honom med:

- Det är inga problem. Vi ska kolla ljuset nu, sa hon.

 

Själv så stod jag och väntade på att få en plastklubba i bakhuvudet och såg i min skalle hur hela Helsingborgspoliskår kom körandes för att ta in mig för att ha ett lik i bilen och kanske för lite upplopp i besiktningshallen. Dock så tror jag att detta lilla tilltag gjorde susen för jag öppnade luckan och där låg ju min varningstriangel och sa:

- Fan! Påsarna med liket ligger i den andra bilen!

Tjejen skrattade och sen gick det av bara farten. Jag var helt ärlig och sa att jag inte kunde något om bilar och när hon frågade om jag hade åtgärdat felen från den flygande besiktningen så var jag lika ärlig.

- Nej. Jag vet ju att jag kommer att få komma tillbaka hit ändå så då känns det onödigt att spilla energi på det.

Tio minuter senare så står jag i "kassan" med en lapp att jag har en godkänd bil samtidigt som en av motorpåvarna fått reda på att han ska komma tillbaka med "sin pärla" och han var inte lika glad som jag var. Givetvis så var jag tvungen att tacka tjejen så mycket och la till:

- Vi som lägger ner vår själ i våra bilar blir oftast prisade genom bra betyg här. Vi ses nästa år!



Tvättad, städad och besiktigad! Björn "bilkungen" Jeppsson! 


Till sist så kanske jag ska förtydliga vad jag menar med hotet som jag skrev i inledningen. När jag en gång höll på att bli underkänd pga att min ljusinsats (jag tror att jag bländade alla ugglor i skogen pga att ljuset stod så högt - i två år...) var trasig och en backspegel var krossad så var jag lite aggressiv i tonläget mot en ny och ung kille på bilprovningen. Jag sa typ:

- Sätt nu "ettor" på detta så fixar jag det direkt på vägen hem. Det FATTAR du väl att jag inte ljuger för dig! Bara rätta till protokollet nu och klabba inte mer. Du kan lita på mig!

 

Killen ändrade och sa att det var klart att han litade på mig. Jag tror att han bedrog sig själv lite väl mycket där...

...och tyvärr så har jag inte korr-läst detta inlägg så skjut mig vid felstavningar eller särskrivningar! :-)


Kommentarer
Postat av: Kusin Marie

Du är fan inte klok hahahaha. Men du kan få besiktiga min bil nästa gång iaf asg Ha det gott =)

2011-04-27 @ 08:24:40
Postat av: Anonym

2011-04-27 @ 12:54:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0