Att våga tänka egna tankar

I det IT-samhälle vi lever i så exponerar vi våra tankar och känslor via Facebook, bloggar, Twitter och allt annat som når ut till våra vänner, bekanta, ovänner, familjemedlemmar, arbetskamrater, myndigheter, arbetsgivare, ex, blivande fru/man och alla som är uppkopplade. Jag har blivit mycket mer restriktiv med att använda t ex Facebook och använder det som tidsfördriv och skriver inte så mycket om vad som är viktigt. När jag ser folk skriva t ex: "jag hatar dig och du vet vem jag menar" eller typ "nu vet man vem man kan lita på" så undrar jag om det är mig det är fel på? Kan det vara så? Jag vet faktiskt inte? Jag skulle nog få en sådan "skämmasbakomkuddenkänsla" om jag sett mig själv skriva så, ja i nyktert tillstånd...

Det jag vill åt är tragedin i Landskrona när BoIS ramlade ur Allsvenskan 2005...NEJ! (man måste kunna skoja om allt) Givetvis är det om det som inträffade på parkeringen och den gamla tanten som dog efter ett bråk. Folk går bananas och detta är helt naturligt att man reagerar när en sådan sak händer. Hade folk inte reagerat så hade det varit helt åt helvete och då hade man undrat om likgiltigheten hade slagit klorna i folket. Här kommer vi till det jag skrev ovan om hur våra tankar och känslor bjuds ut till alla via våra sociala medier och hur man visar man bryr sig i en sådan situation. Det skrämmer skiten ur mig.

Jag vet att invandringen är ett samtalsämne som får alla medier att bli skitnödigt politiskt korrekta och att det känns som all kritik mot invandringspolitiken stämplar en som rasist. Jag vet också att folk är oerhört rädda för just detta (jag är också jätterädd för detta) och därför passar man på att spy ut sin ilska i Facebookgrupper och gärna som anonyma näthatare. Men: Denna gång känns det som att folk släpper taget och går ut och visar sitt missnöje i sitt eget namn mot invandringen och att denna händelse fått folk att hoppa ur lådan. Alla har bara gått och väntat på att det ska bli ok att vädra sina åsikter. Vem tror ni står och slipar sina knivar? Jo politikerna...

Man är inte dummare än att man fattar hur landet ligger och vad som rör sig i huvudena på sina medmänniskor just nu. I och med att Landskrona är en otroligt invandrartät stad och otroligt drabbad av kriminalitet så var det inte svårt att gissa hur spekulationerna skulle spela pjätt i huvudet på folk och man VILLE att det skulle vara en person med invandrarbakgrund som utfört dådet. Varför? Jo det beror på en rad olika faktorer och främst för att man vill ha en syndabock och då är det (jag skriver inte alltid) många gånger lättare att skylla på människor i ett utanförskap, ja sådana man inte känner till. Ni som kan er historia och vet hur det brukar bli kan inte mer än att hålla med om detta: Minns vad som hände i Tyskland under 1930-talet.

Sverige och världen befinner sig i en ekonomisk kris och det speglar också hur folk mår och hur folk reagerar på olika saker som händer i deras (vår) vardag. Dock så kommer detta jag skriver nu leda till att folk blir förbannade för det blir man av sanningen, ja en sanning som sticker hårt i ögonen och svider in på bara skinnet. Går man in och läser på ett par av Facebookgrupperna så slår det en snabbt att det är väldigt lågutbildade människor (jag är också lågutbildad) med en väldigt låg status i samhället (jag tillhör också denna grupp känner jag själv) som skriver mest, värst, sämst (kolla in stavningen...) och utan någon som helst verklighetsförankring. När jag då ser att vissa av dem som skriver är en "belastning" för samhället som arbetslösa, långtidssjukskrivna eller liknande, ja då ser jag hur bitarna faller på plats och hur otäckt nära sanningen min lågutbildade hjärna är. Folk som säger sig vara stolta svenskar och slänger sig med fraser som att deras föräldrar och deras föräldrar byggt upp detta land är inte helt ärliga utan de har i generationer själv varit samhällets smuts. Dessa personer vill kollektivt bestraffa folk med invandrarbakgrund med utvisning i tron att detta skulle ge dem själva en skjuts upp i samhällsklasserna och "ge dem jobben tillbaka". När jag sen ser folk från de "högre samhällsklasserna" med bra jobb och fina utbildningar hetsa och visa sig lika hjärndöda så får detta mig att vilja skratta, gråta och spy.

Hur min inställning till invandringen är? Pass. Eller låt mig säga så här: Vissa saker har jag lärt mig under åren och en sak är att inte låta mig påverkas av vad andra vill att jag ska tycka eller tro. Jag är mer oroad över hur det ser ut i Sverige och hur det står till i skallarna på folk. Man behöver inte ha gått på universitet för att ha en sund inställning till hur ett samhälle ska fungera. Ta t ex parkeringsbråket: Personen som slog ner tanten är inte frisk och borde både få ett väldigt hårt straff och vård. Har han haft medhjälpare så ska dessa också ställas inför rätta och få långa straff. Vi lever i ett modernt samhälle utan dödsstraff, tortyr och andra primitiva straff och då måste man också se till att individer som straffats är i skick att komma ut i samhället igen.

Sen kan vi ta personerna som publicerar personuppgifter på den misstänktes familj: Hur tänker man här? Om jag slår ihjäl någon, ska då mina barn straffas för detta? Detta är ju IT-samhällets akilleshäl när man låter folk utan hjärna kunna dela med sig av information som kan skada och döda oskyldiga. En oskyldig person är lika oskyldig om han är vit, svart, röd, gul eller om han så är grön. Glöm aldrig det!

Kommentarer
Postat av: Maria

Ett tänkvärt inlägg. Du gör mig dock besviken genom parallellen lågutbildad/ låg samhällsstatus- kolla stavningen. Glöm inte att det finns människor med magisterexamen och dyslexi. Till exempel. Kloka ord annars och jag är glad att "problemet" med svenskarnas (generella) invandrarproblem dras fram i ljuset!

2010-04-05 @ 23:17:02
Postat av: Jeppsson!!!

Först: Tack!



Sen: Jag tänker mer på hur de uttrycker sig med hemmagjorda förkortningar, grymma "sär skrivningar" och våldtar språket genom att inte försöka. Man kan visst stava fel, sär skriva (oups) och göra vanliga fel, men detta är ju hur sjukt som helst.



Sist: Tack igen och Zzzzzzzzzz

2010-04-05 @ 23:48:19
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0