Ryssland är alltid minst tio år bak...

Jag har alltid facinerats av öststaterna och det har säkert med att göra hur rädda vi var för "ryssen" under det kalla kriget. Det finns en dröm att någon gång ta den långa vägen via Norrland och Finland innan man "landar" på Röda Torget i Moskva innan man ställer skorna för gott. Tänk vilken resa det hade varit att se, känna och smaka på den svenska sommaren och sen kryssa mellan de tusen sjöarnas land. Jag gillar det sega och lugna som vår norra del pryds av. Jag tycker det melankoliska som symboliserar Finland är vackert. Sen det stora farliga Ryssland är bara något jag vill uppleva. Det hade varit intressant att få se resterna av sovjettiden och bara komma nära det man var så rädd för.

När jag zappade mellan kanalerna innan så bromsade jag in och tittade på kvalet till Eurovision Song Contest. Herregud så pinsamt dåliga programledare! Och: Varför kan de inte hitta någon som inte pratar som ett baltluder i ett land som innan Putin ville vara som USA? Det är vid sådana här tillfällen man inser att det är en bit kvar för Ryssland.

Notering: Jag gillar Ryssland och ryssar. Med åldern så kom insikten att USA inte är så bra och Ryssland så hemskt (jag menar folket nu) som vi blev matade med fram tills muren föll...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0