Propaganda i barntidningar gör mig tudelad

Mitt i mitt slentriansurfande fann jag en debatt om hur "Antipiraterna" fått in propaganda MOT fildelning i Kalle Anka. För att sammanfatta intrigen så har knattarna laddat ner en skiva i väntan på att de ska få råd att köpa originalet och när Kalle får veta detta så smider han planer att kopiera och "bootlegga" skivan och tjäna pengar på detta. Knattarna som är riktiga moralpoliser tycker att detta är fel och det hela slutar med att Farbror Joakim kommer hem och typ hotar stämma Kalle samtidigt som knattarna står med den riktiga skivan och hurrar: "Åh den riktiga skivan med bilder, texter, häfte och allt!".

    Hela:
Bildtext: Hela serien både som foton och som inscannad.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i denna frågan? Det som knattarna gör och säger är rätt, men: De laddade ner skivan först så de gjorde ju också fel. (detta är ingen psykos av mig utan jag är helt seriös faktiskt!) Sen Kalle gör ju som många gör och får de stora skivbolagen efter sig. På vilken sida står man egentligen?

Redan i unga år så får man sin uppfostring i medierna och själv var det Bamse med sina kommunistvärderingar som präglade min uppväxt. För mig är det ju ok att man smyger in antidrogpropaganda, antivåld och att man ska vara snäll, men jag vet inte om jag gillar så konkret antifildelarpropaganda som i Kalle Anka - faktiskt. I så fall måste de löpa hela linan ut och varna för pedofiler och andra äckliga problem som också finns tycker jag.


Bildtext: Jag gillar denna när Skalman tar Heroin. Blev lite upprörda känslor bland föräldrarna...                                         

Summa: Jag tycker att fildelning är stöld - punkt slut, men: Jag tycker också att det är en så oerhörd girighet i dagens "kulturkretsar" som styrs av stora aktörer som plockar pengarna från skaparna: Artisterna! Så jag tar ställning från fall till fall...*hrm*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0