Skromberga har fått en mardrömsstart: Hemmaförlust 2-3 (1-0)

När jag för länge sedan skrev krönikor på Skromberga GIF´s hemsida var jag otroligt patriotisk och hade lika gula ögon som ett pundande gulsotsäckel. Nu kan jag skriva lite mer opartiskt och neutralt, men tro inte att jag INTE håller på Skromberga - det gör jag...

image219
Bildtext: Mittbacksmöte. Pate ber Struwe att bocka sig...

Idag var det hemmapremiär på Bruksvallen mot ett riktigt ängagäng: Bergandy. Efter att man varit på offensiven när det gäller spelare och tagit hem Jonas Olsson som tränare efter att han varit huvudansvarig i Kågeröd som spelade i division fyra så är i alla fall mina förväntningar stora. Man förlorade premiären mot HAIS och det kan jag absolut köpa, men i matchen mot Bergandy var allt annat än tre pinnar otänkbart. Tyvärr blev det en grå eftermiddag uppe på ett soldränkt Bruksvallen och Skromberga visade sig inte från sin bästa sida.

image220
Bildtext: Killar som Thelin (Raffe) växer inte på träd...

Första halvlek var som en tortyr av värsta slag att titta på och ett mer primitivt spel har jag inte sett på riktigt länge. Bergandy ägde matchen och Skrombergas backlinje stod i princip på samma ställe hela tiden. Väl vid bollerövring så spelade man bollen högt, långt, högre, längre och bara bort. Fyra man stod på linje och när man väl fick tag i bollen på mittfältet så var anfallarna lika isolerade som Nordkoreas befolkning. Dock tog Skromberga ledningen genom Jonny Lundahl som slog en frisparkslyra från 45 meter in och över Bergandys kon till målvakt. Det var verkligen ett mål som på ett målande sätt beskrev tillställningens kvalité: Skrattretande!

image221
Bildtext: Pate får lämna planen - igen...(kolla hans smärtgrimas)

Under halvleken och pausens gång fick jag samma fråga tre (3!!!) gånger och det var en spelare (som spelade), en annan spelare (som inte spelade idag) och en förälder/supporter som frågade följande:
- Förstår du/ni (Conny fick ju också frågan) varför man bytte ut tre man samtidigt?
Eh? Nja... Jag hoppas givetvis att det berodde på att man ville få till en förändring och med facit i hand så funkade det så där. Man tog ut en mittfältare och satte in en annan, dock sämre än han som blev utbytt. En djupledslöpande mittfältare fick lämna planen för en hemvändare som gick upp på topp. Detta i sin tur medförde att den ende anfallaren med speed fick ta steget ner på mittfälltet då man istället valde att spela med två "felvända" spelare som agerade bollmottagare. Skrombergas kanske bästa spelare fick också lämna planen och in satte man kanske planens i särklass bästa mittback - som central mittfältare. Det blev inte den effekten man önskade och resultatet stod sig första halvleken ut.

image222
Bildtext: Här opereras Pate på plats av Dr Hoss...

I andra halvlek tog Skromberga tag i taktpinnen och började trycka tillbaka ett väldigt dåligt Bergandy och det gav resultat i ytterligare ett "konstigt" mål. Jag vet inte vad Bergandy tänkte på när de gav handskarna till denna pajas, men Skromberga tackade och tog emot. 2-0 och segern skulle ju vara säkrad och man skulle, som man sa från bänken: "Ligga på detta nu"... Visst blev det så... Bergandy fick, ja fick en snabb reducering och det var en målvaktstavla modell större. Totalt orättvist eftersom Skromberga hade tagit över och skulle bara döda matchen. Nu börjades det dock, som vanligt ska tilläggas, att gnällas och alla blev plötsligt trötta och fick ont. Detta har varit Skrombergas stora problem i många år att man inte har spelare som gör sina 96 minuter, vecka efter vecka. Istället får man byta sönder hela laget och i detta skedet av matchen så ska man fan bara hålla stången och döda tid och ytor. Detta tillsammans med ytterligare en grov miss från den unge Skrombergamålvakten gjorde att Bergandy utan att ens ansträngning fick in en boll till och 2-2 var ett faktum. Det hela började med att en förlupen boll som gick ner mot Skrombergas målvakt och med ett totalt hjärnsläpp så skjuter han bollen på en Bergandyspelare och den studsar in i det tomma hemmamålet. Trist, men det är sådant som händer.

image223
Bildtext: Pate vilar ut efter att fått två tår fastsydda, två amputerade med en polygriptång och så har man tagit bort knäskålen. Han tror dock på spel redan på tisdag på träningen...

Skromberga hämtade sig lite och hade ett par chanser att på nytt ta ledningen, men oskärpa och rent slarv gjorde att bollen inte ville studsa Skrombergas väg. Just denna oskärpa eller brist på fokusering gjorde att Bergandy kunde göra ytterligare ett mål och ta (man behövde inte ens sno dem) med sig tre enkla poäng hem till Helsingborg.

image224
Bildtext: Tacka för en bra match behövdes inte idag - för Skromberga i alla fall...

Det som gjorde mest ont att se var att alla var så fruktansvärt uppgivna trots att det var minst två minuter kvar att spela. Bollen låg kvar i målet i säkert en halv minut och hakorna klappade förhuden på hemmaspelarna. Mitt i detta fick jag ändå en känsla att jag kanske fått lite intresse tillbaka för fotbollen för jag skrek som jag gjorde förr och det höll på att explodera i mig av frustration. Det var det som var positivt idag på Bruksvallen...

image225
Bildtext: Skrombergakeepern deppar efter förlusten...

Nu har man förlorat två raka i en serie som endast innehåller nio lag och det är dags att ta poäng - nu! Med den satsning och de mål man har i klubben nu så håller det inte att förlora mot Bergandy på hemmaplan. De spelare Skromberga förfogar över ska vara bättre än dessa resultat visar och det är väl dags att ta fram det också. Att börja spela "måste-matcher" redan i omgång tre är inte vidare bra eller kul.

Skromberga GIF spelade inte längre i sina klassiska gula tröjor utan i begravningssvarta istället och det var "konstigt" att beskåda uppe på Bruksvallen. Personligen tycker jag att det är ett svek mot traditionerna och när man en gång i tiden valde klubbfärger så skulle det vara gult och blått. Eftersom klubbar inte få ha tröjor som liknar landslagsdressen (Eskilsminne har dispens eftersom det skiljer så mycket och man har minst hälften blått) så fick Skromberga ta bort den fina blåa färgen och ersätta den med svart. Detta och att man vill ändra namn på föreningen känns väldigt konstigt och det verkar som man inte längre är stolt över sin klubb. För mig har jag alltid förknippat Skromberga GIF med de gula tröjorna uppe på Bruksvallen och det är inte kul att se man vill efterapa Gnaget med svarta tröjor med guldsiffror på ryggen. Man har också frångått att använda tröjor med nummer mellan 1-16 och det sprang spelare med typ 32 eller 33 och det känns som man vill vara lite som "större" klubbar där man tilldelas ett nummer.

image227
Bildtext: Fd tränaren Marcus Delin på väg fram...

Nu ska jag inte gnälla mer utan jag får konstatera att det viktigaste är att de som driver och är aktiva i föreningen nu är glada och tillfredställda. Sanningen är ju så att det är de som är aktiva ska trivas och ha kul. Tack vare t ex Uffe, "JP" och Pates engagemang så lever Skromberga GIF som klubb kvar.

Men: Som åskådare får man ju ha sina åsikter och det kändes lite kul att stå sidan om och kunna sucka lite. Dock blev jag lite varm inom mig när en spelare kom fram till mig och Conny och sa:
- Det var bättre på er tid!
Fan alltså! Vi var kanske lite lite lite bra ändå?

Tre tips:

1. Spelar man med två anfallare måste en kunna gå i djupled då den andre oftast är "felvänd".

2. Få till en mer "spelande" och rörlig backlinje. Tvinga Mattias Persson spela mittback!

3. Få fler till att spela 96 minuter! Färre byte - bättre rytm!

Stjärnorna:

3 stjärnor: Jonas Nilsson

2 stjärnor: Mikael Andersson

1 stjärna: Mattias Struwe


Text och bilder: Björn Jeppsson

Kommentarer
Postat av: Hemlig beundrare

Jonas Nilsson, my ass. Du skojar, han vann ju inte en nickduell...

2008-05-04 @ 12:19:56
Postat av: Jeppsson!!!

Du spelar inte i Skromberga va? Eller: Du tittade inte på matchen?

2008-05-04 @ 12:56:15
URL: http://jepzon17.blogg.se
Postat av: Andersson

De spelare SGIF förfogar över i år är spelare som under många år har spelat i div 5 och div 6. De har kvalitér som gör att de kommer att lyckas i år. Den kan jag tycka att tröjorna är coola och att det ibland behövs förändringar. Men visst, de gula är ju alltid de gula.

2008-05-04 @ 17:07:13
Postat av: Der Alte

Ett inte helt hopplöst & osakligt referat - dock har du nog varit ifrån oss & missat lite väl mycket av det som hänt sedan du slutade - "tvinga mig att spela mittback behövs inte av 2 anledningar - 1. jag e inte påtänkt, tillfrågad mm mm i denna position. 2. Dessutom tror jag inte att jag fungerat i en rak 4 backslinje - jag vill lira med en libero med en furie till markerings spelare framför mig typ Pate / JP & detta kan endast tränarna råda över. Fortsätt skriva, det e kul läsning & de som tar åt sig av din yttrandefrihet tycker jag synd om.

2008-05-05 @ 13:48:56
Postat av: Anonym

3 stjärnor tycker jag ska gå oavkortat till Jesper Andersson.. han kommer in och visar inställning och spelglädje och gör ett fantastiskt inhopp! ... enligt mig. kram

2008-05-07 @ 23:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0