"& dina hjältar dog vid spisen - fick gift av TV-kockar och repriser..."

Ett tidsfördriv att dö för heter en av kents låtar från deras absolut bästa skiva, Hagnesta Hill, och det är en ganska kall, hård och ångestframkallande samling av låtar som funkar perfekt när man vill tycka lite extra synd om sig själv. Anledningen att jag kommer att tänka på låten är att Jocke Berg sjunger följande:

 

"Så stod våren utanför

I värmen blev din klänning helt förstörd

& dina hjältar dog vid spisen

Fick gift av TV-kockar & repriser"

 

...och varje gång jag slår på min TV så är det matlagningsprogram och det börjar gå mig på nerverna, men ändå händer det att jag sitter som en lobotomerad sill och tittar. Ibland retar jag mig på deltagarna för att de tror att de är duktiga för de har stått hemma i sitt lilla kök och haft sin kuvade man, ouppfostrade ungjävlar eller senila föräldrar som jury. Nästa gång så retar jag mig på att många av TV-kockarna ska vara elaka och såga folk sönder och samman och det är då jag märker att jag retar mig mest på mig själv. Min feghet och rädsla att prova nya saker. För mig är vitlök exotiskt, chili vågat och skulle jag slå lite Coca Cola i min skysås så är jag nästan lite världsvan. Man är ganska så inskränkt egentligen.

 

När jag har lagat mat så brukar jag lägga ut resultatet på Facebook eller här på bloggen och det är inte för att skryta eller visa upp hur duktig jag är. Nej det är inga avancerade maträtter jag ger mig på utan det är ganska så enkla saker jag ger mig på. Anledningen till att jag visar upp det är att kanske någon annan sitter med idétorka och snor något av mig och får en trevlig och förhoppningsvis god måltid. Jag vill åt det enkla som kan få en tradig vardagsmiddag att kanske bli lite godare och att det inte känns som man har dönat in en Billys i mikrougnen och släng fram den utan bestick.

 

Många gnäller på färdigmat och jag kan hålla med att det är tradigt många gånger att äta färdig pyttipanna, men man kan ju göra den lite roligare. Hacka en rödlök i eller släng i lite kebabkött. Ska man ha potatisbullar och väljer Felix så bryn lite purjolök i baconet och hacka lite vitkål och slå i lite olja, svartpeppar och lingon så blir det MYCKET godare. Ska man ha korv och mos så ta hacka resten av vitkålen och slå i ett par skedar bostongurka och servera detta till. Många gånger så krävs det inte alls mycket för att göra maten godare och roligare.

 

När jag tittar in på Andreas hemsida, blogg och facebooksgrupp så får jag nästan prestationsångest för de är så duktiga och kan en massa rätter som jag aldrig har hört talas om. Tack vare att jag nu tittat in där så kommer jag automatiskt att lära mig något nytt samt få inspiration till att prova något nytt och det är ju lite det som allt går ut på. Om någon snor ett recept (jag använder aldrig recept - allvar) eller några idéer från mig så snor jag något från någon annan. Perfekt!


Nu äter jag inte sååååå mycket färdigmat utan jag försöker att göra så mycket jag kan själv, men då kommer vi till det stora problemet: Tid! Jag som bor själv har kanske mer tid att stå ett par timmar i köket, men hade jag haft barn och en massa aktiviteter så hade jag kört ännu mer på halvfabrikat. Sen är jag väl lite lat i min råvarujakt också för det största jag kommer till är när jag kör utanför 50-skyltarna och beger mig till kommunens huvudorts ICA-affär. Finns det inte där så finns det inte för mig... :-)


Sen hoppas jag att det går bra för Andreas och hans polare i Sveriges Mästerkock, men i slutet av förra episoden så står Andreas med kepsen nerdragen för ögonen och det bådar väl inte så gott? Jag håller tummarna i alla fall!

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Andreas

Hej Björn. Du skriver bra och med inlevelse. Det är ett sant nöje att läsa. Meningen med bloggen är att inspirera. Och att inspireras. Men synen på mat tror jag är densamma vem du än är. Du vill att det ska vara gott, och du vill bli mätt. När var och hur. Det är frågan!!!

2011-01-23 @ 23:34:04
URL: http://foodges.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0