Nu inväntar jag Jesus som alla andra losers

Första advent. Japp jag inväntar den där snubben som vi varje år går och väntar på. Troligen är vi rubbade som fäller träd som vi planterar i en järnrot som vi kallar julgransfot (voila: rimstugan har öppnat!) inomhus. Sen hänger vi glaskulor, glitter, smällkarameller, ännu mer glitter, tomtar, änglar, pepparkakor, godis och lite glitter till på den satans stickiga granen som bara barrar. Är vi riktigt kloka egentligen? Lägg till all mat som vi får slänga eftersom den bara är med jul in och jul ut "för att det hör till". Är detta rimligt? Nej!

Det där med jul är inte min grej helt enkelt. Visst ska jag erkänna att jag tycker det är trevligt när jag och syrran åker iväg till farsan och Mona på julaftons dag och när vi äter julmiddag med morsan. En rolig grej är när syrran ska tvinga oss andra att titta på Kalle Anka och om vi inte sätter oss i soffan blir det världens tjat och cirkus. Kan väl erkänna att jag också gillar det där med Kalle Anka för det får mig att minnas då jag verkligen kände den där julkänslan.

Men lik förbannat så kommer inte den där pajasen vi väntar på år in och år ut och som vi sätter upp stakar och stjärnor för. I stället kommer det en kopia av en full tysk gubbe i skägg och stinker glögg, sprit och whisky. Är det Messias det? Hallå? Fäll ner staken och spara på veken: Han kommer inte detta år heller...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0