Visst kan jag baka kaka

Jag har varit rädd för att prova att baka. Rädd för att det ska bli en dödbakad klump som ingen kan äta men som alla minns. Syrran har varit fly förbannad på mig genom åren eftersom jag är väldigt duktig på att äta hennes bakade läckerheter och jag inser att hon är väldigt lik vår bortgångna mormor. Vår mormor bakade nästan varje dag och det där med variation var inte hennes starka sida. Syrran är stöpt i vår mormors form och har genom åren varit starkt begränsad i vad som går att äta och inte går att äta. Eftersom Isa, min syster, var hon mormor när morsan jobbade så blev det syrran som bestämde vad som skulle käkas till middag. Det blev köttbullar eller pannkakor. Mormor var nästan lika begränsad i sin fantasi över vad hon kunde tänka sig baka och därför blev det chokladkaka, sockerkaka, äpplekaka och kryddkaka. Kryddkaka bakade hon enbart för att hon tyckte vi var "slugar" (åt upp kakorna för snabbt) och visste att vi inte åt den.
- Då får man ju smaka något man själv har bakat för en gång skull, sa hon triumferande.
Problemet var bara att den satans kakan aldrig blev uppäten och nästa gång hon bakade chokladkaka så behärskade man sig och åt väldigt lite för att hon skulle lägga kryddkaksbaket på is. Detta var inte heller populärt:
- Det är konstigt! Här står man och bakar för er skull och så tycker ni inte om det. Det är otacksamt...
Alltså: åt vi kakan var det fel. åt vi inte så var det också fel...men men...

Nu var det jag som tog tjuren vid hornen och bakade kärleksmums. jag gjorde efter ett klassiskt recept och det blev faktiskt grymt gott. nästa gång är det inte omöjligt att det blir tigerkaka...INTE kryddkaka i alla fall!


image167
image168
image169

Jag är grym i köket!



Kommentarer
Postat av: Lena

Mmmmmm tack för inbjudan....

2008-03-13 @ 20:59:18
Postat av: Jeppsson!!!

Sånt får man lukta sig till...haha

Hur är det med dig?

2008-03-13 @ 21:11:46
URL: http://jepzon17.blogg.se
Postat av: Lena

Bockbrännarjava? Du é crazy....
Zoegas går lika bra eller varför inte en dunk HB? Finns det fortfarande lixom? Kanske inte lika gott till dina kärleksmums men om man förtär innehållet i dunken så kan man få till en annans sorts kärleksmums haha
Med mig är det bara bra - Imorgon é det ju fredag - Underbart med helg!
Ha det bäst
Kram Lena

2008-03-13 @ 23:12:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0