Nu kan jag tillaga det - också!

Stod igår och hade långa och svåra överläggningar med mig själv över vad jag skulle käka till middag. Middag och middag? Vad kallar man det för när man äter 23:15? Supé? Nattamat? Jag kom fram till att jag ville prova att göra hemmalagad kebab på griskött och jävlar vilken hit det blev! Supergott och superenkelt!

Jag började med att krydda och marinera köttet (se nedan) och det fick bli rikligt med kryddor...

image173
Bildtext: Nej! Det är inte ruttet kött trots det är köpt på ICA...

Jag lät köttet ligga i marinaden ungefär två timmar och under tiden så lirade jag poker och tittade på det fantastiska humorprogrammet, HJÄLP, på TV4. Pokern gick bra och ett tag var jag hetare än köttet här ovan...Men jag var tvungen att se till Wilmas två, eller tre, rätter som jag tillagade samtidigt: Kokta märgben, ankhjärta och kyckliginälvor med lammögon! Mums!

image174
Bildtext: Hjärtat från ankan Wilma "läxade" upp i veckan. Övriga delar av The duck gick inte att rädda...

Nedan en grym (?) delikatess...

image175
Bildtext: Kokta lammögon tillsammans med märgben från ungnötkreatur (kalvar)

Jag började räkna på hur mycket tid och pengar det läggs på Wilma i veckan. Jag slutade ganska fort...men konstaterade: Är man så duktig och söt som hon är så ska det märkas med...

image176
Bildtext: "Det moderna köket" Laptop med poker och "samba ölek" (hehe)...

En kort beskrivning över min mat...

300 g Strimmlat griskött (magert faktiskt)
Krydda det med grillkrydda, svartpeppar, paprikapulver, chillipulver, vitpeppar, medelhavskrydda, "samba ölek" (det är så det heter säger min KK Conny) och häll på olivolja och lite vatten. Stek detta och häll av skyn som blir i en skål. När köttet är genomstekt så häll över skyn och stek in smaken.

image178
Bildtext: Stek först UTAN för mycket sky/marinad så köttet inte blir kokt

Sen slår ni skyn/marinaden över det GENOMSTEKTA köttet:

image181
Bildtext: Stek sedan köttet MED skyn/marinaden

Till detta serverade jag mig själv: Ajvar, vitlöks/paprikadressing (kräm chefsbas...Även detta har KK lärt mig...), gurka, tomat, sallad och rå lök. Och: Givetvis lite poker...

image179

Och i ugnen väntade pommes frites och vips:

image180
Bildtext: Visst ser det rätt ok ut?

KEBABTALLRIK!

Avslutningsvis måste jag faktiskt säga (utan att rodna) att jag går från klarhet till klarhet i köket...



Kommentarer
Postat av: Lena

Första bilden påminner om nåt man återvinner efter en lyckad fest...

2008-03-16 @ 00:20:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0