Delade en flaska rött med mig själv och skapade köttfärssåshistoria

Jag har en gammal kompis som myntade det härliga uttrycket:
"- Jag delade en flaska vin med mig själv i går."
Han hade en sorts tvångstanke på fredagarna (eller var han bara bra på att planera sin vecka?) att alltid tvätta och sen avnjuta en middag i eget sällskap med en flaska rött som twist. I går blev jag nästan som honom, men bara nästan för jag tömde bara min torktummlare och lät bli att tvätta, för jag slängde ihop den godaste köttfärssåsen jag någonsin både ätit och gjort och till detta (detta är en rysligt lång mening) öppnade jag en flaska rött ur min faktiskt imponerande vinsamling. Vinet var egentligen enbart tänkt som ingrediens i maten, men efter ett tag så tog jag det tragiska beslutet (tragiskt eftersom jag inte dricker, nästan, och inte ensam heller) att slå upp en skvätt och sippa på. Men det var ganska gott - faktiskt.


Vin, olivolja och rotselleri. Det är grejor det...

Själva matlagningen gick till så här: Jag stekte bacontärningar.


Pga illa behandlat stekjärn så är teflonytan skadad. Plast eller trä ska det ju vara...

...sen eftersom jag inte hittade "Charlotte Moberg" (rivjärnet - det grova...) fick jag hacka sellerin med kniv...


...nja detta var ju färsk vitlök och gul lök men dessa blev också hackade...

Nu ska rotsellerin förhoppningsvis komma...


...rotselleri (så många gånger har jag aldrig skrivit rotselleri...) grovt hackad i min brynta, saltade och pepprade kötfärs...

...och sedan av bara farten svepte jag i soltorkade tomater i en marinad av vitlök och örter...


...detta var verkligen en fin "piff" i såsen...

...sedan skulle vi ju skvätta i det röda...


...min vinkännare till kompis, Conny "Kir" Persson hade rekomenderat detta pga dess druvors druvighet...

...då jag var i slutklämmen tog jag fram mina finkrossade tomater med basilikasmak och drygade ut detta med ett par färska tomater och slog detta fromt med den stekta baconen över den perfekt brynta köttfärsen som blivit inkokt i rött vin...


...fan jag skulle ju varit kock...

...och detta hälldes senare över i en kastrull där det fick småputtra på svag värme...


...här ser det lite knepigt ut...

...till detta kokte jag tagliatelle, fullkorns givetvis, och serverade med en utsökt vitkålssallad(dock svårfotograferad...)...


...jag kan fan knappt stava till misslyckande i köket! (nåja)

Detta var en smakupplevelse vill jag lova. Det är faktiskt kul att kunna säga att man är duktig på något och detta är jag bra på! Nästa gång ska jag knapersteka överkörda djur från NV-Skåne och servera dessa enbart med stark baltisk senap. Det ni...

Kommentarer
Postat av: Marie Nilsson

Mmmums..den köttfärssåsen lät ju uderbart smarrig!Det hade inte blivit mkt kvar i grytan om du haft mig som middagssällskap..:)

Längesen vi pratade..Hoppas du mår bra!

Kram Marie

2008-07-02 @ 06:25:53
Postat av: Negerkyssen

bara det går snabbt så

2008-07-02 @ 19:14:02
Postat av: Weine Norberg

Inte hade du behövt dela rödtjutet med dig själv !

Ring Kalle Gott nästa gång ??

Han ställer garanterat upp.



Ha de

2008-07-04 @ 07:43:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0