Kalle Gott: "Gott att kunna dricka gög tjugo i fyra"

Min mormor och morfar hade taxiverksamhet i Ekeby när de levde och byns alla orginal och kopior skulle ha skjuts, fulla och mindre fulla. En av dessa var "Kalle Gott". Han har druckit sina "gögar" i 50-60 år och is still going strong. Kalle kunde ringa morfar mitt i natten och säga (med lite gnällbältsröst men på skånska):
- Höru vimm di é så ve du va som gäller.
Morsan som körde en taxibil berättade igår om hur det kunde gå till när Kalle varit i stan för att köpa en "dyring" (en flaska sprit mitt i natten och på helgen var en dyring förr) och hoppade in i bilen:
- Var ska Kalle hän? sa Kalle och pratade om sig själv i tredje person.
- Jag vet inte. Du har ju själv ringt och beställt taxi, svarade morsan.
- Kalle vill ju dricka brännvin så vimm kan va oppe?
- Kanine-Harald brukar ju va uppe. Ska du dit?
- Ja di e bra paugar som vill dricka brännvin med Kalle...

Så kunde det gå till för trettio år sedan. Jag och ett par polare har ringt till Kalle ibland för att bara skoja och fråga om han har en "knatting" över, men då har han i regel varit så packad att han bara skrikit följande i luren:
- Naaaaaaaaaaaaj! I mören! (Nej! Ring imorgon på svenska)

image205

I går när jag och syrran skulle köra till återvinningsgården så kom Kalle gående mitt på vägen och jag var ju tvungen att stanna och fråga hur det var med honom. Kalle svarade klockrent:
- Tjugo i fyra.
- Vad säger du kalle, sa jag.
- Gott att kunna dricka gög tjugo i fyra, svarade Kalle.
Jag och syrran skrattade gott men hjärtligt och fortsatte mot Bjuv..

Nedan: Kalle Gott i egen hög person.

image206

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0