Livet som djurbarnsförälder

Får ofta kommentarer över hur jag uppfostrar min hund, Wilma, och hur "svag" och "för snäll" jag är mot henne. Jar tar ett exempel. Mat. Igår gick hon här hemma och var mätt i magen och åt inget som jag försökte truga i henne. Det var rostbiff, korv, skinka och allt vad man tänkas kan. Hon vägrade, tittade lite lamt på mig och gick och la sig. Jag blev orolig. "Hon är sjuk", var min första tanke. Telefonen ringde samtidigt och det var morsan. Jag sa som det var att Wilma inte ville äta, men morsan lugnade mig:
- Hon har ätit en och en halv tekaka med ost och en landgång.
- En landgång? svarade jag lite tveksamt.
- Ja hon var så hungrig att hon åt tomaten, gurkan och salladen också, sa morsan lite stolt.
Då var det problemet löst! När hon trots sin välfyllda mage låg där och såg ledsen ut så slog det mig: "Hon vill kanske bara gå ut i skogen", så jag fick ut henne i bilen och körde till Ekeby skog för en lång promenad. Väl där var det en pigg vovve som genast fick syn på en fridlyst albinofasan och satte tänderna i denna stackare.
 
image57
(Hon är så snabb att hon blir nästan osynlig)

Nåväl. Hemma hos oss så är Wilmas enkla buffé uppdukan vid sidan om kylskåpet (var annars?) och den består av följande: Nytt vatten i Ikeaskål. Torrfodermix av Frollic och Pedergri Pal (ej säker på stavning här och orkar inte gå ner för att kolla). Vissa säger att det är det dyraste (?) men för Wilma är det godaste så därför får hon det. När hon äter av detta får jag dåligt samvete och sätter mig i bilen och kör och köper "riktig" mat åt henne typ lever, hjärta, kycklingklubbor, grillad kyckling, minutbiff eller kanske korv. Men men. I nästa skål finns Pedegri Pal (likadant här med stavningen...) och deras blötfoder. Det är det klart dyraste på hyllan, men här är det ju smaken som bestämmer. Sedan har vi givetvis en skål med annat kött (idag är det Per i Vikens korv) och den skålen brukar vara väldigt uppskattad.

image58
(Så här ska det se ut om ni vill ha en lydig, snäll och glad hund)

Just nu står en gryta på spisen och puttar för fullt. Egentligen borde det vara till mig för jag har inte ätit mer än en banan och en kanelbulle idag. Inte bra alls... Jag måste bli bättre och skärpa mig nästa vecka annars blir det spöstraff hos min dietist... Men vad gör man? Morsan är i Göteborg och innan hon åkte så snackade hon om söndagsstek. Hur ska man kunna planera sina måltider då? *fnys* I alla fall... I grytan på spisen ligger följande: Bulljongtärning, salt, märgben och kycklingklubbor.

image59

image60

image61

Tyvärr hade jag inte några morötter (för smakens skull) hemma så man tager vad man haver: Wilmas leksak: Herr morötta! Se nedan:

image62

Ja ja... Ni märker att det inte är en dans på rosor att uppfostra en vakt/säkerhetshund. Dock vill jag bara säga att alla ansträngningar, uppoffringar och annat man gör för henne så är det lite mot vad man får tillbaka.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Finns det några recept?

2007-10-28 @ 23:05:34
Postat av: Fredrik

Det är väl bara att maila om man vill ha recepten?

2007-10-29 @ 15:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0