Summa jul

Det blev en bra jul i år. Länge sedan man kunde skriva det utan att behöva ljuga. Något år dog vår hund på julafton och ett annat satt jag och önska mig låååååååångt bort. Vissa jular kommer man ihåg mer än andra och visst har man haft bra jular förr om åren med. Ett år var jag nyförälskad och på julaftonsmorgon exploderade kung Bore och fyllde vårt landskap med vit härlig snö och mer romatiskt har jag aldrig någonsin varit med om. Men men...

Tack vare min syster och mamma blev detta en av de jular man kommer att komma ihåg som en bra jul. De julstädade, pyntade, lagade mat och var som två dopade tomtemödrar. Visst hade de Wilma till hjälp med mycket, men de hade nog redat ut det ändå...Nedan bakas det pepparkakor med giraffmotiv...

image69

På julaftons eftermiddag åker jag och Isa alltid till vår far och Mona för att fira jul med dem i Åstorp. På senare år har detta blivit senarelagt och detta har ställt till det för min syster: Hon är nämnligen livrädd att det inte ska gå att titta på Kalle Anka hemma hos pappa. Hon har sett Kalle sedan hon föddes och hon ruckar inte på traditioner... Nedan har hon tvingat pappa och Mona att titta på Robin Hood...

image71

Och när man ser stjärnan, ja då vet man att tomten snart ska slakta renarna och pressa ner sin feta röv genom skorstenen...

image72

...men jag måste erkänna att när jag ser musmamman dra sin unge närmare sig under Benjamin Syrsas framträdande, jag då känner jag att det är jul...

image73

Efter vi käkat Ris á la Malta så bar det hem mot Sheerwoodskogen, Ekeby igen, för att fira med vår mor och Sven-Erik. Jag panikhängde upp de sista ljusslingorna, tände marschaller och tomtelyktor precis innan de kom och sedan var det dags att äta - igen...

image74

Tittade man in i mitt matrum kunde man lätt misstagit sig för att vara hemma hos tomtefar för så juligt har jag aldrig haft det sedan jag flyttade hemifrån. Nu kanske man inte misstog sig allt för mycket för jag har ju en hel del tomtar på ovanvåningen och är, enligt en hel del, en riktig tomte också. Men men... För att verkligen skydda min fina gran fick Wilma i uppdrag att skydda den. Nedan ser ni en riktig julgransvakt:

image75 

Och här tjuvkikar hon när mamma slår in hennes julklappar...

image76

...och syrran blev tosig och brottade ner henne...

image77

...men till sist kom tomten och det blev lugn och ro på Södergatan 40...

image78

God Fortsättning på er alla!







Kommentarer
Postat av: fredrik

fint jeppsson!

2007-12-27 @ 21:08:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0