Oroliga tankar

Jag har idag sett en dokumentär om Nordkorea och ser nu en annan om Himmelska fridens torg på SVT2. Denna ovilja/rädsla från dessa kommunismdiktaturer att öppna sig och förtrycka sina folk får mig att mår illa och känna stark sympati för de som lever i ständig skräck och misär. Att hjärntvätta så mycket folk är inte bara skrämmande utan också en stark bedrift med tanke på det IT-samhälle vi lever i. Men: Det kanske inte är så fritt och öppet som vi tror heller.

I vårt "fria" väst är det givetvis ohyggligt mycket bättre än i Kina men våra makthavare är på väg att ändå ha full koll på oss. Jag skulle nästan våga påstå att nära 70 % i Sverige använder internet och lika många har troligen en mobiltelefon. I och med detta kan staten ha ganska hyfsad koll på oss: Var vi är, har varit och ska. FRA-lagen gör att alla våra mejl kan läsas och IPRED är framtvingat från det STORA FRIA landet i väst. Lägg till alla bevakningskameror så förstår ni att vi är så kopplade att det inte är sant.

Allt detta är inte till ondo för flera brott kan både lösas och hindras samt man kan snappa upp rop på hjälp via bloggar, forum och gästböcker. Dock undrar jag hur övervakade vi egentligen vill vara? Man (jag med) hjälper ju själv till ganska bra när man fläker ut sitt liv och sina tankar på en helt öppen blogg så man får ju passa sig lite. Jag har dragit ner en hel del på viss information samt tonat ner vissa åsikter och det beror uteslutande på viss rädsla. Vissa saker man säger till sig själv inne i huvudet är inte ämnat för allmänheten, vänner, ovänner, arbetsgivare, föreningar, myndigheter och andra som kan få fördel av det.

Just att känna rädsla över det man skriver är helt nytt för mig för jag har alltid trott på det fria ordet. Tyvärr är det inte så. Nu syftar jag inte på elaka kommentarer eller småhot utan konsekvenser för ens frihet, arbete och andra medborgerliga/mänskliga rättigheter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0