Blott en känsla, en smak eller en doft...

Det bränner till som efter en smäll över munnen. Men det gör inte ont. Nej det gör inte fysiskt ont och inte heller psykiskt ont. Det är mer som en bitterljuv känsla som fångar upp hela ens närvaro och under en väldigt kort sekund, ja säkerligen kortare än en kort sekund, så passerar man sina år bakåt i tiden som ett fritt fall och stannar - stopp.

 

När man försöker känna efter hur långt bak i tiden man for så känner man ingen ålder utan mer bara en känsla. Sommarlov, tältsovning, junikyssar och obesvarad kärlek. Sötman balanseras av den friska syrligheten och under den där korta sekunden så ser, känner och smakar jag drygt trettio år och det är en tidlös känsla. Just riktigt färska svenska jordgubbar får mig att känna så som jag beskriver ovan. Smaken är gudomlig, men det är skrämmande att kunna resa tillbaka i tiden till att man står med skrubbsår på knäna och äter jordgubbar direkt av plantorna som 6-7-åring av blott en smak och sen en ännu kortare sekund senare vara trettio år äldre.


 

Men: Jag gillar det precis lika mycket, ja jordgubbsätandet, än... :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0