Grattis! Du är med i finalen,......men vi behöver din anmälan...

Spam. Skräpmejl. Ja kalla det vad ni vill men det är inga idioter som ligger bakom det där fenomenet. Jag får dagligen en massa skit om att jag har vunnit en massa pengar eller resor, men: Hur? Alla dessa hamnar i skräpposten och när man ser flödet så inser man att det är en väldig massa idéer som används för att lura folk. Visst: Det är bara idioter som går på det, men någonstans på vägen så har jag utvecklat empati för just dem som blir lurade och förakt mot dem som luras.

Tänk om dessa som vill lura folk hade lagt sin energi på att göra det "rätt" istället? Hade det inte varit mer tillfredställande att tjäna pengar på något som någon annan velat ha istället för att någon blir lurad? Pengar som pengar tycker väl många, men tja, jag vet inte? Jag tycker att dessa bolag eller personer som kör på dessa bluffar är som nekrofiler i full gång på en barnbegravning med öppen kista. Lät det obehagligt? Det ÄR obehagligt.

Jag gnäller många gånger om hur illa folk stavar eller när de "sär skriver", men dessa som blir lurade är ju "bakom", "tappade i trappan" och mentalt på en nivå som de som tar sms-lån - typ. Man kan inte bli arg på någon som inte vet bättre, men man blir så besviken på personerna som skulle talat om för dem att "mejl som inte kommer från någon ni känner är 999 gånger av 1000 bluff". Arg blir jag på dem som luras.

Jag gick emot alla mina principer idag och öppnade följande mejl:



Jag kollade upp företaget och ringde dit. Först var de trevliga, men blev stingsliga när jag sa att samtalet spelades in och skulle läggas ut på en blogg. När jag frågade hur jag kunde vara med i en final som jag inte hade kvalificerat mig till och varför jag var tvungen att anmäla mig när jag redan hade en plats i finalen, ja då jobbade inte "Thomas" där längre och de kunde inte hjälpa mig - KLICK!

Konstigt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0