Det här med "MYS" ger mig obehagliga vibbar...

Jag kan inte låta bli att darra och känna hur det vänder sig i magen när jag ser hur många som MYSER och hur mycket MYS allting är. Nu tror väl folk att jag fortfarande sitter och är deprimerad/utbränd/inbränd/"iväggensmashad"/whitetrashad och snortar zooloft och tuggar benzo, men så är ju inte fallet faktiskt utan jag kan inte förstå hur ALLT är MYSIGT.

MYYYYYYYYYYYS! *brrrrrr* Jag ryser! När det fikas är det mysigt. Badar man är det mysigt. Lagar man mat så är det mysigt. Sitter man med sonen och/eller dottern är det mysigt. Tittar man på tv är det mysigt. Mys mys mys...Jag tycker det är så ofantligt fjantigt, löjligt och äckligt!

Låt mig förklara lite mer innan ni hugger fötterna av mig och matar koltrastarna med dem. Jo, det är ju så att:

När jag tänker på ordet mys så bildas små filmer med skäggiga gubbar med 70-talsglasögon i plyschoveraller som är härligt rödvinsfulla och vill "mysa" med små barn. Eller sobrildämpade hemmamammor som hukar sig så gubbens armbågar inte ska träffa fejjan utan istället fördärva den utslita axeln medan barnen sitter och spelar Nintendo och väntar på att maten ska stå klar. Det är väl "mysigt" med en riktig "bullmamma"? Men: Jag har ju inte rätt att ta bort mysigheten för det eller förbjuda ordet heller - tyvärr.


Och: Jag är ju inte heller mer än människa och förstår att vissa saker är, kan och ska vara mysiga. Dock blir jag så oerhört trött på fejkad doft av jordgubbar och Findus kanelbulledoft. Verkligheten är inte stora rum med mjuka kuddar, mätta barn, glada småbarnsföräldrar och lyckliga singlar. Det räcker med att titta på "mysplatsen" nr 1 - Facebook för att bli riktigt arg, ledsen, förtvivlad, rädd, illamående och uppgiven. Kolla era gruppinbjudningar där man ska stoppa kamphundar, pedofiler, fästingar (kolla den som kapade den gruppen: det var faktiskt ganska kul...haha) och tänka på svältande barn, cancersjuka bebisar och trafficingoffer.


Problemet med mig är att jag VERKLIGEN tänker på dem och mår kass över deras situation. Men vad gör jag för att förbättra deras tillvaro? Inte mycket faktiskt, men jag blir i alla fall berörd. När jag sen läser tio centimeter till vänster hur mysigt det är att sitta i en fästingsmyckad buske och leka när granngubben tagit hit (köpt!) en trettio år yngre fru från något U-land som han binder upp på kors nere i gillestugan och är glad över att hennes barn blivit lämnade på barnhem så vill jag ärligt talat bara gråta.


Jag är orolig över att folk är så otroligt rädda att se det som är obehagligt och låser in sig i en vadderad tillvaro där "mys" är skygglapparna som gör att man glömmer ALLT elände. Många är också så sjukt dåligt insatta i vad som händer i världen och runt oss att man bara vill gömma sitt ansikte i händerna och skrika. Det är liksom viktigare att kunna göra en tacospaj än att veta hur det går med demokratin här i världen.


Så "myser" inte jag? Absolut! På söndag är det dags för riktigt mys och det är just vår demokratiska rätt som får mig att leva upp lite: Val! Man behöver inte vara så väldigt insatt eller smart för att åtnjuta sin rättighet att rösta, men: Många skiter i det. Jag skulle vilja sticka en gaffel i röven på dem som uteblir för de fattar inte vad de gör när de istället för att gå till vallokalen klipper sitt jävla gräs eller har tupperwareparty (?). Jag skiter i vad eller på vem ni röstar bara ni röstar. Om ni "hoppar" så kan allt "mys" komma att försvinna och ni pissar er själv i munnen!


Men: Visst förstår jag att man måste få fly verkligheten lite och "mysa" och det är en livsnödvändig ventil i livet. Dock så behöver man ju inte "MYSA" eller låtsas "MYSA" hela tiden utan kanske vara lite allvarlig ibland?


Visst, nu överdrev jag oerhört och skrev i provocerande syfte, men det beror enbart på att jag hatar ordet "MYS". Fortsätt ni att "MYSA" så ska jag fortsätta rysa av obehag över ordet och hur otroligt fjantigt det låter!


Kommentarer
Postat av: Annika

Haha hoppas du inte läser min blogg, för då lär du ju kräka massa!! Jag myser ofta!!! Och det är ingen mys- flykt från den riktiga världen, den är en stor del av mitt verkliga liv, jag kan inte låtsas mysa med mina barn på en lördag. Utan det är riktigt mys, och det finns massa äkta mys i mitt liv. Tro det eller ej hehe...Tror det är hur man har det i sitt liv, om man stressar eller inte, hur man tar tillvara på saker och ting och oändligt massa mer.

MYSA är ju så himla fantastiskt lixom... MYS MYS LITE MER JEPPSON :-)

Vill tillägga att jag är fadder till en liten kille i en barnby i afrika, stödjer färäldrar mot narkotika och de hörselskadades riksförbund,Har precis varit kontaktfamilj till en femtonårig pojke som bodde här varannan månad och väntar nu på ett nytt barn, ska rösta till eu- valet och vet hur världen ser ut. Men när jag myser med min man eller mina barn så tänker inte jag på en sliskig gammal gubbe iallefall.. hahahaha...

Sorry va bara tvungen att få med en kommentarPÅ andra SIDAN så att säga... you know MYSSIDAN

Hoppas du får en bra dag // Annika

2009-06-02 @ 23:46:03
URL: http://mysteriumamorvincitomnia.blogg.se/
Postat av: Jeppsson!!!

Du har rätt i allt du skriver Annika och jag spyr inte för att folk är lyckliga utan på ORDET mys och när det missbrukas. Jag kollar in på din blogg ibland för att inte dö av "ickemys"... ;-)



Ha det superbra!

2009-06-03 @ 00:00:56
URL: http://jepzon17.blogg.se/
Postat av: Annika

hahahaha.. Kul att kunna hjälpa dig då och då haha

2009-06-03 @ 10:03:33
URL: http://mysteriumamorvincitomnia.blogg.se/
Postat av: Miss Nils

Put the fork doooown Jeppsson!!!

2009-06-04 @ 10:48:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0