Låt dem dra österut

Fem elitserieklubbar vill lämna ligan för spel i KHL och det tycker jag är en utmärkt idé. Det är de fem "pengastarka"  (läs kåta) klubbarna (FBK, HV71, Frölunda, Linköping och Djurgården) som kommer med hotet, ja eller löftet, och jag hoppas att de gör slag i saken. När de lämnat så stäng av dem från spel i svenska serier i minst fem år och om och när de vill tillbaka så låt de börja från botten. Jag tror att detta kunde vara bra för svensk ishockey faktiskt.

Hockeyligan kunde då införa lönetak samt minska lagen i elitserien till tio. Låta det vara som innan med slutspel och kvalspel och alla hade vunnit på detta. Inga lag som hade slutat i "ingenmansland" (9:a & 10:a) och det hade varit på allvar hela tiden. Det finns riktigt intressanta lag som hade kunnat ersätta de som lämnat och jag tänker främst på AIK, Leksand, Malmö, Västerås och Björklöven. Man hade ju t o m kunnat bantat antal omgångar och kört att man möter varandra fyra gånger och på så sätt minimerat antalet "dömatcher" under säsongen.

Detta utspel från rikemansklubbarna (har DIF betalat tillbaka spelarnas pensionspengar än?) är bara att välkomna. Jag tror inte det hade varit lika skoj att möta ett lag från Ryssland och som supporter hade man fan blivit helt knäckt av att bara tänka på bortamatcherna.

Psst... Detta är enbart ett skrämselskott för att få ännu mer makt och pengar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0