Morgonstånd med SVT's Rikard Lann

Som ni vet har jag en liten böjelse när det gäller stavfel, särskrivningar, gramatiska fel och rena faktafel i texter. Det är som ett låååååångt förspel att gnabbas och diskutera fram och tillbaka. Nu fick jag ett ONS (one-night-stand) med redaktionsarbetaren på SVT TEXTTV igår och detta gjorde mig enormt glad. De kan ju svara på mejl i 08-land! han läxade upp mig ordentligt och nedan kan ni se hela den skrivna orgien...

Detta skickade jag till SVT TEXTTV:

Varför blir det ofta så mycket fel?

Ni har den absolut bästa servicen - inget snack - men varför kan ni inte vara mer noga med stavning och ibland faktan. Ena dagen skriver ni att Bosse Nilsson är ordförande i HIF och en annan dag kan ni inte stava till "straffen" utan skriver strraffen. Hoppas ni har nån praktikant med drogproblem som ni kan skylla på för annars är det illa...

På detta svarade Rikard "Rilla" Lann:

Hej Björn!

"faktan"  heter det inte. Det heter fakta

"Hoppas ni har", skriver du. Det heter Hoppas att ni har...

Jag vill inte raljera men jag tycker att det var ett ganska lustigt exempel du angav.
Ordet "strraffen" är ju ett tydligt exempel på en feltryckning på tangentbordet. Det är nog så illa och skall givetvis undvikas så långt det går men det handlar knappast om en felstavning.
Det är knappast så att någon på redaktionen har svårt att stava till ordet straffen.

Mänskliga faktorn brukar man kalla feltryckningar - inte praktikant med drogproblem...

Ha en trevlig dag. Roligt att du uppskattar vår service.

/Rikard Lann
SVT Sport

Jag undrar om Rikard vet hur glad jag blir över att han tar sig tid att svara? Roligast i mejlet är helt klart att han inte gillar att jag skojar om praktikanter med drogproblem. Men: Tänk er detta: André Pops går ner i källaren till de fördömda (eller de med radioutseende) på texttvredaktionen och tänder en "feting" och hetsar en praoelev till att börja knarka. Det är sådant som Hyland och grabbarna gjorde. Men när de tände på en "hövding" hade de tagit med en stackars indian från något reservat hem till Sverige från Colorado Springs och rökte honom rakt av. Jävlar vad "Plex" och "L-G Björklund"  blev höga!

Kommentarer
Postat av: Lena

Hur orkar du?

2008-03-09 @ 11:13:37
Postat av: sofiaa

hehehe *S* .. jadu vad säger man?? hade jag varit han , hade jag definitivt gillat att svarat på ditt brev..:=)

sweetmami från E-kontakt.. du kan ju checka min blogg.. *S*

2008-03-09 @ 13:57:44
URL: http://godsgiftsofia.blogspot.com
Postat av: Jeppsson!!!

Lena: jag är full av energi...

Sweetmami: Kollar din blogg just nu. du verkar ju galen! haha

2008-03-09 @ 14:02:52
URL: http://jepzon17.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0